Vanaf dinsdag 15 juni is Office
2010, de nieuwe kantoorsoftware van Microsoft, wereldwijd en dus ook in
Nederland te koop.
De software, bekend van programma’s als Word en Excel, is een vernieuwde
versie van Office 2007. Microsoft heeft aan deze programma’s weer extra
functies toegevoegd. Zo heeft het nieuwe Word verschillende mogelijkheden om
samen met andere mensen te werken, en is mailprogramma Outlook in de
nieuwste versie gekoppeld aan sociale netwerken als LinkedIn. Een connectie
met Facebook zal snel volgen.
Het pakket dat nu beschikbaar is, is nog Engelstalig. Begin juli volgt ook een
Nederlandstalige versie.
Gratis
Het meest opmerkelijk is waarschijnlijk dat Microsoft, dat zijn geld verdient
met betaalde software, ook twee gratis componenten heeft toegevoegd.
Wie een nieuwe pc of laptop koopt, krijgt daar de zogeheten Starter-versie van
Office bij. Hierin zitten beperkte versies van Word en spreadsheet-programma
Excel, die gratis te gebruiken zijn. Tegen betaling is het volledige pakket
te krijgen.
Tegelijkertijd komt de softwarereus bovendien met Web Apps. Dit is een
uitgeklede online Office, met gratis simpele versies van Word, Excell,
PowerPoint en OneNote.
Aanval op Google
Met Web Apps gaat Microsoft in de tegenaanval tegen Google, dat sinds een
jaar of drie gratis online kantoorprogramma's heeft, Google Docs genaamd.
Veel analisten, techfanaten en media zetten deze webdiensten van Google en
Microsoft nu tegenover elkaar. En terrecht, want in functie zijn het
concurrenten. Op het eerste zicht lijken de programma's van hetzelfde
kaliber: ze zijn simpeler dan Office op de pc, maar laten gebruikers
tekstdocumenten en spreadsheets online aanmaken, bewerken en opslaan.
Een voordeel van Web Apps is dat de op internet gemaakte documenten vervolgens
ook met Office op de pc perfect te openen zijn. Voor Google Docs geldt dit
niet.
Geen doel op zich
Er is echter één belangrijk verschil tussen de gratis programma's van
Microsoft en die van Google. Voor Google is het zaak zo veel mogelijk
gebruikers te trekken voor zijn gratis online diensten. Dit uiteraard om
vervolgens te verdienen aan het plaatsen van advertenties.
Het aantrekken van niet betalende gebruikers is geen doel op zich voor
Microsoft. De Starter-versie van Office en Web Apps zijn slechts lokkertjes
om meer mensen kennis te laten maken met betaalde programma's.
Opstap naar betaalsoftware
"Consumenten verwachten gewoon Office", zei Hans van der Meer,
marketingmanager voor Microsoft Nederland 15 juni tijdens een demonstratie
van Office 2010. Hij bedoelde hiermee dat consumenten wellicht de gratis
Starter-variant zullen testen, maar vervolgens toch het uitgebreide -
betaalde - pakket willen.
Op een vergelijkbare manier lijkt Microsoft de gratis Web Apps in de markt te
zetten. Het bedrijf ziet het als een toevoeging aan de betaalprogramma's.
Van der Meer: "We verwachten niet dat veel mensen kiezen voor alleen
maar Web Apps."
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl